Färga ullgarn i mikron…

När jag läste att man kunde färga garn i mikron var jag naturligtvis tvungen att prova. Det lät ju helt barockt! Jag följde anvisningarna i Novisens blogg, var kanske lite för snål med ättikan – eller så var ättikan helt enkelt för gammal då den var ärvd från mormor och förmodligen hade ett tiotal år på nacken redan… Ett par upptäckter gjorde jag också. Den ena var att mikrovärmd ättika luktar vedervärdigt! Bra att ha möjlighet att öppna alla fönster och vädra. Den andra var att den gula karamellfärgen från Dr Ötker inte alls ville samarbeta. Det small och hade sig i mikron och när jag tog ut garnet för att se om vätskan var indragen så var det bara den gula färgen kvar i botten. Inget av den hade fastnat! Efter lite detektivarbete kom vi fram till att den färgen innehöll en olja som inte de andra hade och att det förmodligen var den som fick färgen att reagera så avogt. Dessutom verkar detta uppror ha bidragit en hel del till stanken som spred sig i hela huset.

De andra färgerna skötte sig bra och garnhärvorna blev riktigt fina. De släppte dock lite mer färg i tvätten efteråt än vad jag hade hoppats på. Särskilt den röda färgen var osugen på att hänga kvar. Men när jag kommit fram till den härvan var det bara gammelättikan kvar så jag lägger en del av skulden på den. Grönt och blått gick i alla fall utmärkt att använda!

Detta var vad jag startade med: fyra flaskor karamellfärg, en skål och en härva ullgarn. Så klart har jag även ättikan och de andra två små härvorna, men de fastnade visst inte på bild.
(Man behöver förresten massor med ättika.)

Så här blev garnet när jag dränkt in det i ättika. Att det ser ut som en skål med nudlar beror på att jag använde ett garn från en upprepad tröja för experimentet. Det luktade dock inte ett dugg som nudlar.

Sedan blev det så mycket kaos med sprättande färg och stank att jag visst glömde bort att fota. I den här skålen blandade jag alltså ner färgerna så att jag skulle få lite melerat och skiftande garn, som Novisen gjorde. Jag sköljde av garnet i både kallt och varmt vatten för att se om det skulle släppa färg. Jag till och med tvättade det med en aning tvättmedel i handfatet tills vattnet blev genomskinligt för att vara på den säkra sidan. Det gjorde förstås att lite färg lossnade, men jag är väldigt nöjd med resultatet ändå.

Det mörkgröna garnet före tvätt.

Det mörkgröna garnet efter tvätt och nystning.

Från mossgrönt till petrol? Ja, det är förmodligen ljuset som gör att färgskillnaden är så stor… Tvätten kan ju inte ge mer färg.

Det här var det första nystanet jag färgade, och här snålade jag inte med ättikan. Kanske att det förklarar varför det här nystanet har fått den djupaste färgen.

Efterbilden är mer lik verkligheten än förebilden.

Den andra gröna garnet före tvätt.

Det andra gröna garnet efter tvätt och nystning.

Samma sak här – det härliga solljuset ger garnet helt andra toner. Bilden på nystanet är taget en ljus men mulen dag – idag närmare bestämt.

Att jag använt samma färger i båda nystana men i lite olika mängd gör att de två blågröna passar jättebra ihop. Önskar att jag haft mer garn, mer ättika, mer färg (för den går åt jättefort!), mer tid och så vidare så att jag kunnat färga mer mer mer! Den gröna var slut så tredje omgången fick en annan färgskala.

Det rödlila garnet före tvätt.

Det rödlila garnet efter tvätt och nystning.

Det här garnet blev mest förändrat efter tvätten. Alla de djupröda skiftningarna försvann och garnet blev mer blålila än något annat. Ändå vackert! Lite som ett mosat blåbär…

Och med lite finurlighet kan jag nog få även detta att passa ihop med det blågröna. Mm… det tål att funderas på.

På det hela taget är jag riktigt nöjd, funderar bara på vad jag ska sticka av de här garnerna. Kanske kan räcka till en liten sjal? Är du sugen på att testa så säger jag bara – Go for it!

Om Fencers of Yarn

ravelry: fencersofyarn
Detta inlägg publicerades i Tips och märktes , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar